ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΑΙΟΓΡΑΦΙΑ


Ελαιογραφία, ζωγραφική με ελαιοχρώματα (λαδομπογιές), μέσο που συνίσταται σε διαλύματα στερεών χρωστικών ουσιών με ξηραινόμενα έλαια. Η μεγάλη ευκολία με την οποία πραγματοποιείται η ανάμιξη των τόνων ή του χρώματος κάνει το μέσο αυτό μοναδικό στον τομέα της ζωγραφικής με ρευστά υλικά. Ταυτόχρονα πετυχαίνει εύκολα ικανοποιητική απόδοση της γραμμής και γρήγορα, συναρπαστικά αποτελέσματα. Έχει ακόμη τη δυνατότητα να δημιουργεί αδιαφανείς, διαφανείς και ημιδιαφανείς χρωματικές επιφάνειες και είναι αξεπέραστο, ως υλικό, όσον αφορά την ποικιλία της υφής.

 Οι λαδομπογιές των καλλιτεχνών φτιάχνονται με την ανάμιξη ξηρών χρωστικών ουσιών (σε μορφή σκόνης) με εκλεκτής ποιότητας καθαρό λινέλαιο (ψημένο), ώστε να δημιουργηθεί ένας πυκνός πολτός που αλέθεται με ισχυρή τριβή σε χαλύβδινους κυλινδρόμυλους. Η συνοχή του χρώματος είναι σημαντικός παράγοντας. Ο κανόνας είναι ένας μαλακός πολτός, όχι πολύ παχύρρευστος , ούτε πολύ αραιός ή κολλώδης. Όταν ο καλλιτέχνης χρειάζεται μια πιο ρευστή μάζα, αναμιγνύει στον πολτό ένα υγρό διαλυτικό μέσο, όπως καθαρό τερεβινθέλαιο (νέφτι). Για να επιταχυνθεί το στέγνωμα, χρησιμοποιείται μερικές φορές κάποιο στεγνωτικό υγρό (σικατίφ).

Λάδια ζωγραφικής και η σύνθεσή τους  με απλά λόγια
Στην απλούστερη μορφή τους, τα λάδια ζωγραφικής  είναι ένα μίγμα από τρία στοιχεία: χρωστική ουσία, συνδετικό υλικό και αραιωτικό. Χρωστική ουσία είναι το στοιχείο του χρώματος ενώ το συνδετικό υλικό (το λάδι) είναι το υγρό όχημα ή φορέας  που συγκρατεί την χρωστική ουσία ώστε να εφαρμόζεται στον καμβά.

Το αραιωτικό  συνήθως προστίθενται στο παχύρρευστο μείγμα χρωστικής – λαδιού ώστε να είναι ευκολότερο να εφαρμοστεί σε μία επιφάνεια με ένα πινέλο. Έτσι για παράδειγμα, μία από τις απλούστερες συνθέσεις καλλιτεχνικού ελαιοχρώματος  θα μπορούσε να περιέχει ένα μείγμα από κόκκινο οξείδιο του σιδήρου (χρωστική ουσία), λινέλαιο (το συνδετικό) και τερεβινθίνη (το αραιωτικό).  Το Χρώμα λαδιού μπορεί επίσης να περιέχει έναν αριθμό από άλλα πρόσθετα, για την προώθηση της ξήρανσης, της εμφάνισης όπως και άλλων δράσεων.
Η αντίδραση του λαδιού ως υλικό σύνθεσης;
Σε αντίθεση με τέμπερα, ακρυλικό χρώμα, υδατογραφία, ή γκουάς, όλα εκ των οποίων στεγνώνουν με εξάτμιση, το λάδι στεγνώνει με οξείδωση (το λάδι αντιδρά χημικά με το οξυγόνο του αέρα και αλλάζει σταδιακά από υγρό σε ένα πήκτωμα και τελικά γίνεται σκληρό).

ΠΗΓΗ

Σχόλια